Spinazie pannenkoek

Ook eens iets anders proberen met je pannenkoek? Deze spinaziepannenkoek is echt een aanrader! Lekker als lunch of avondgerecht. En kan ook best bij het ontbijt. Met de spinazie door het beslag heb je een heerlijke hartige pannenkoek; lekker om nog te vullen met met nog meer spinazie, gebakken paprika en feta. Ook koud zijn ze heerlijk en goed mee te nemen. Voeg eventueel wat kipreepjes, geraspte kaas, sla en/ of een saus toe en rol ze op!

maisbrood met baking soda

We krijgen regelmatig vraag naar een recept voor maisbrood. Dit is een brood dat gemaakt wordt met baking soda. Het is populair in Amerika, gemakkelijk te maken en erg lekker bij chilirecepten of pittige stoofschotels.

Couscoussalade met komkommer en bospeen

Een snelle en gemakkelijk te maken salade.  Lekker met warm weer, en heerlijk om buiten te eten. Te gebruiken als maaltijdsalade.

Salade van parelgort met munt en komijn

Gerst is een graansoort  die begin vorige eeuw erg populair was. Begin vorige eeuw werd deze graansoort volop geconsumeerd. Daarna werd gerst grotendeels vervangen door pasta- en rijstsoorten. Tegenwoordig kom je gerst weer veel vaker tegen. Natuurlijk heb je gemalen gerst; in de vorm van gerstemeel. Maar ook gort of parelgort is een vorm van gerst die de laatste tijd weer regelmatig gegeten wordt.

Gort of parelgort zijn gestoomde gerstsoorten waarvan het vliesje (de zemel) om de korrel is weggeslepen. Bij parelgort wordt er zoveel weggeslepen, dat een ronde korrel ontstaat.

Gerst of gort of parelgort kun je prima gebruiken in een (lauw) warme salade. Lekker voedzaam als lunch of bijgerecht bij je diner.

Breekbrood

Eens een andere manier om je brood te serveren; in de vorm van breekbrood. Leuk voor een feestelijk ontbijt of lunch. Tijdens Pasen bijvoorbeeld.. Extra feestelijk door verschillende toppings te gebruiken. Ook heerlijk als hartige variant, bestrijk de bovenzijde met knoflook olie.

Eenvoudig brood (met karnemelk en baking soda)

Een gemakkelijk te maken brood  waarbij je geen gist gebruikt. Het is daarom snel klaar. Handig als je brood op is en je even iets wilt maken voor de lunch… , of een broodje wilt serveren bij de soep. Je kunt het recept prima aanpassen; zongedroogde tomaatjes, olijven, provencaalse kruiden of kaas toevoegen voor brood met een andere smaak. Maak ‘m helemaal wit, of meergranen of volkoren.

 

haver banaanpannenkoekjes

Een leuk en gemakkelijk recept met havermout en banaan. Heerlijk voor je ontbijt, lunch of als tussendoortje. Gemakkelijk te maken en lekker voedzaam.

Naanbrood

In mijn zoektocht naar het zelf maken van naanbrood kwam ik dit recept tegen. Op de site van Uit Pauline’s keuken.

Naan (Dari voor “brood”, in het Nederlands ook wel – dubbelop – naanbrood genoemd) is een brood dat van tarwemeel wordt gemaakt. De naan is het belangrijkste bijgerecht bij de maaltijden in Centraal en Zuid-Azië. In sommige talen wordt het nan genoemd.

Naan wordt meestal bereid met zuurdesem, maar ook de ongedesemde variant (zoals roti) komt voor. Het wordt meestal gebakken in een tandoor of kleioven. Het kan ook op een licht bolvormig ijzeren rooster, de tava gebakken worden.

In de moderne keuken wordt vaak bakpoeder in plaats van  gist gebruikt.  Knoflook en kruiden als komijn, koriander en zwarte komijn (nigella)  geven de naan zijn typische smaak.

In de traditionele Indiase keuken wordt de naan gebruikt om andere gerechten mee op te scheppen: het is dan een soort lepel.

In plaats van zelfrijzend bakmeel gebruik ik tarwebloem en bakpoeder.

 

Quinoa salade

Quinoa of gierstmelde is een eenjarige plant uit de amarantenfamilie. Quinoa komt van nature voor in Zuid-Amerika. De gecultiveerde variant vormt op dit continent al lange tijd een belangrijke voedselbron. Wat betreft de eiwitsamenstelling lijkt quinoa op melk. Alle essentiële aminozuren zijn aanwezig, in een voor mensen goede balans. In vergelijking met granen is quinoa rijk aan vitamines B2 en E en de mineralen ijzer, koper en magnesium. Het calcium gehalte daarentegen is relatief laag. Quinoa zaden kunnen op dezelfde manier gebruikt worden als rijst. Ook kan quinoa gemalen tot meel verwerkt worden in bak -of papproducten en kan er olie uitgeperst worden. Quinoa bevat geen gluten, het kan daarom heel goed gebruikt worden als basis voor glutenvrije producten. De zaden zijn bedekt met een laagje saponine, wat een bittere smaak kan geven. Door de zaden voor het koken even af te spoelen met koud water verminder je dit. Wanneer je quinoa als rijst bereidt, moet je rekenen op zo'n 12 minuten kooktijd. Per persoon ongeveer 75 gram quinoa en 2 dl vloeistof aan de kook brengen en gedurende de aangegeven tijd zachtjes laten koken.