bananen ijs (zonder ijsmachine)

Van bevroren banaan kun je heerlijk ijs maken! Dat is wel lekker met dit warme weer. Je hebt maar 1 ingrediënt nodig; en dat zijn (rijpe) bananen. Natuurlijk kun je ook goed variëren met (bevroren) fruit, kaneel of cacao of dadel of honing!

Ontbijt taart met kwark, havermout en banaan

Een taart om mee te ontbijten… hoe leuk en lekker kun je het maken! Deze taart heeft een bodem van havermout met noten en kokosolie. En is gevuld met kwark, beetje honing, banaan en pure chocolade! Daar komt iedereen zijn bed voor uit. Ook lekker als je sportief bezig bent geweest!

5 minute-cookie

Dit koekje maak je in een handomdraai; in  5 minuten zijn deze koekjes gemaakt (plus een half uur opstijven in de koelkast) . Tijd is nu geen excuus meer om niet zelf een koekje te maken 😉 De koekjes zijn raw; gaan niet in de oven, maar in de koelkast. Lekker met de havermout, de cranberry’s en de nootjes.

Breekbrood

Eens een andere manier om je brood te serveren; in de vorm van breekbrood. Leuk voor een feestelijk ontbijt of lunch. Tijdens Pasen bijvoorbeeld.. Extra feestelijk door verschillende toppings te gebruiken. Ook heerlijk als hartige variant, bestrijk de bovenzijde met knoflook olie.

krentenbrood bakken in de oven

Een krentenbrood is een brood waarbij een hoeveelheid krenten wordt meegebakken. Een “goed krentenbrood” ziet zwart van de krenten, of heeft meer krenten dan deeg. Over een slecht krentenbrood zegt men wel dat de krenten er met een buks ingeschoten zijn. (bron: Wikipedia) Voor dit krentenbrood heb ik een deel volkorenmeel gebruikt. Hierdoor is ie niet helemaal ‘wit’. Wat naar mijn idee de smaak ten goede komt 😉

 

Quinoa salade

Quinoa of gierstmelde is een eenjarige plant uit de amarantenfamilie. Quinoa komt van nature voor in Zuid-Amerika. De gecultiveerde variant vormt op dit continent al lange tijd een belangrijke voedselbron. Wat betreft de eiwitsamenstelling lijkt quinoa op melk. Alle essentiële aminozuren zijn aanwezig, in een voor mensen goede balans. In vergelijking met granen is quinoa rijk aan vitamines B2 en E en de mineralen ijzer, koper en magnesium. Het calcium gehalte daarentegen is relatief laag. Quinoa zaden kunnen op dezelfde manier gebruikt worden als rijst. Ook kan quinoa gemalen tot meel verwerkt worden in bak -of papproducten en kan er olie uitgeperst worden. Quinoa bevat geen gluten, het kan daarom heel goed gebruikt worden als basis voor glutenvrije producten. De zaden zijn bedekt met een laagje saponine, wat een bittere smaak kan geven. Door de zaden voor het koken even af te spoelen met koud water verminder je dit. Wanneer je quinoa als rijst bereidt, moet je rekenen op zo'n 12 minuten kooktijd. Per persoon ongeveer 75 gram quinoa en 2 dl vloeistof aan de kook brengen en gedurende de aangegeven tijd zachtjes laten koken.